اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید که ، آیا بازاریابی محتوا برای کسب و کار من مفید است؟ و می خواهید به سرعت به جواب برسید باید بگویم: بله، اجرای دقیق و اصولی بازاریابی محتوا به طور قطع به هر نوع کسب و کاری کمک می کند و نتایج درخشانی با خود به همراه خواهد داشت.مخصوصا برای کسب و کار های کوچک و با سرمایه کم.

بازاریابی محتوا و کسب و کار

وقتی وارد دنیای کسب و کار می شوید هدف اصلی شما فروش محصول یا خدماتتان است. برای فروش در این بازار شلوغ و پر رقابت نیاز به دیده شدن دارید و برای دیده شدن دو راه بیشتر پیش روی شما نیست:

  • تبلیغات مستقیم ( بازاریابی سنتی و تبلیغات مستقیم )
  • بازاریابی محتوا و یا بازاریابی اجازه ای

با سرفصل ها وتکنیک های بازاریابی و تبلیغات مستقیم تقریبا همه ما آشنایی داریم. تبلیغات نیاز به سرمایه زیادی دارد ( که اغلب استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک با حداقل سرمایه شروع به کار می کنند ). با یک حساب سرانگشتی و چند استعلام می توانید قیمت طراحی و اجاره چند بیلبورد را در سطح شهر به دست آورید. تعرفه تبلیغات را در مجلات و نشریات ( تازه اگر هنوز خواننده ای داشته باشد ) را بگیرید. بنرهای چشمک زن در سایت های پر بازدید هم گزینه ای دیگریست که قیمت های خودش را دارد.

همانطور که اشاره کردم تبلیغات نه اینکه بد باشد اما دیگر مثل قدیم موثر نیست و هزینه های بالایی دارد.

اساسا بازاریابی محتوا دنبال ایجاد و مشارکت گفتگویی معنادار و رشد روابط است

اصلا بازاریابی محتوا چیست؟

 بنابر تعریف ویکی پدیا: بازاریابی محتوا (Content marketing) در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌شود، می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.

اما به بیان ساده تر می توان گفت : مشتریان شما حواس‌شان نه به شماست نه به محصول یا خدمات شما، بلکه برایشان خواست‌ها و نیازهایشان مهم است. در همین راستا، بازاریابی محتوا در پی ایجاد اطلاعاتی جذاب است که به مذاق مشتری شما خوش آید. آن وقت می‌بینید که مشتریان واقعا به شما توجه نشان می‌دهند.  

چگونه با دیگران رقابت کنیم؟

شما خوش شانسید

بازاریابی محتوا به شما این امکان را می دهد که بدون هزینه های تبلیغاتی کسب و کارتان را رونق ببخشید.

فقط کمی همت، صبر و سخت کوشی می خواهد در عوض سود خوبی نصیبتان خواهد کرد.

خوشبختانه در کشور ما هنوز جا برای کار زیاد است فقط کافیست نگاهی به سه چهار تا از بهترین رقبایتان بیاندازید و ببینید با کدام استراتژی و چه سطحی از کیفیت محتوا تولید می کنند. حاضرم شزط ببندم که در بسیاری کسب وکارهای شما اصلا رقبایتان در اینترنت و شبکه های مجازی حضور ندارند و اگر هم حضور دارند کیفیت محتوای آن ها عالی نیست.

این یعنی برگ برنده شما. یعنی دیده شدن در موتورهای جستجو ، ایجاد ارتباط و اعتماد و رشد کسب و کارتان، به شرط بکارگیری اصول بازاریابی محتوا و تولید محتوای عالی.

به عنوان آخرین نکته‌ی مهم این پست به عرضتان میرسانم:

اگر نمی خواهید محتوای عالی تولید کنید اصلا به بازاریابی محتوا فکر نکنید.